  |  
                      
                         Talent projekt 
                        HOFOR havde i 2020 et talent projekt for
                        udvalgte 4. og 5. kl. elever inden for de naturvidenskabelige
                        fag, 
                        hvor jeg deltog som konsulent. 
                        Læs
                        evalueringen her.
                        | 
                     
                    | 
               
             
 
              
                
                    
                        |  
                      
                         Særnummer af  
                        Kognition og Pædagogik 
                        I forbindelse med konferencen "Talentudvikling
                        og højtbegavede børn og unge" april 2019 blev
                        der udgivet et særnummer af det kendte tidsskrift. 
                        Kognition og Pædagogik udkommer fire
                        gange årligt og sætter fokus på kunsten at
                        skabe gode læringsmiljøer. 
                        Tidsskriftet præsenterer den nyeste
                        viden inden for emner som læring og kreativitet, hjerne,
                        psyke og eksistens, intelligens og kompetenceudvikling, generel
                        pædagogik og specielpædagogik samt videnskabelige
                        moralske og æstetiske læreprocesser. 
                        Særnummeret kan købes hos
                        Dansk
                        Psykologisk Forlag:
                        | 
                     
                    | 
               
             
 
              
                | 
                   Særligt intelligente kan få
                  problemer på universitetet 
                  De har kedet sig så meget hele deres
                  skoleliv, at de ikke har lært at hænge i og kæmpe. 
                  Man skulle tro, at særligt intelligente
                  børn stryger gennem skole- og uddannelsestiden som en
                  leg. Men det forholder sig faktisk ofte lige modsat. De har ganske
                  ofte store problemer, siger psykolog Ole Kyed, der er en af landets
                  førende eksperter på området. 
                  Og når de rammer universitetet, så
                  kan det gå helt galt, fordi de hele deres skoletid har
                  underpræsteret for at passe ind, forklarer han. 
                  Kilde: Lev nu på dr.dk - læs hele artiklen her
                  | 
               
             
 
              
                | 
                   Det er hårdt arbejde at have et
                  særligt intelligent barn 
                  Svar på alle dets spørgsmål
                  og bliv ved med at udfordre barnet, råder eksperten på
                  området. 
                  Mellem 2 og 5 procent af befolkningen har
                  særlige forudsætninger  det vil sige, at de
                  er særligt sprogligt, matematisk, kreativt eller musisk
                  intelligente. Hvis man tager gråzonerne med, er gruppen
                  naturligvis endnu større. 
                  Og forældre til lige præcis
                  den type børn, må ekstra meget på arbejde,
                  siger psykolog Ole Kyed, der er en af landets førende
                  eksperter på området: 
                  Kilde: Lev nu på dr.dk - læs hele artiklen her
                  | 
               
             
 
              
                | 
                   Tegn på, at dit barn er særligt
                  intelligent 
                  Er dit barn fx meget videbegærligt
                  og meget intenst, så kan det måske være særligt
                  intelligent. 
                  Børn med særlig høj
                  intelligens trives ofte dårligt, fordi de simpelthen ikke
                  kommunikerer på samme frekvens som deres jævnældrende.
                  Mange af dem oplever at få hæftet flere forskellige
                  diagnoser på sig, inden man finder ud af, at der blot er
                  tale om et barn med særlige forudsætninger. 
                  Kilde: Lev nu på dr.dk - læs hele artiklen her
                  | 
               
             
 
              
                
                    
                        |  
                      
                         Dygtig, dygtigere, dygtigst 
                        Talentudvikling gennem differentieret undervisning 
                        Bogen stiller skarpt på skolernes begavede og talentfulde
                        elevers faglige udvikling og trivsel. Den kan læses som
                        et bud på talentudviklende praksis i en inkluderende skole
                        med fokus på undervisningsdifferentiering. 
                        Klik her og læs
                        mere
                        | 
                     
                    | 
               
             
 
  | 
            |  
          
              
                
                    
                        |  
                      
                         Talent i skolen 
                        - Identifikation, undervisning og udvikling 
                        Udvikling fra begavelse til talent starter
                        ved fødslen, og nyere forskning viser, at talent kan øges
                        eller mindskes over tid, samt at de relationer, som velbegavede
                        og talentfulde børn indgår i, har stor betydning
                        for opretholdelse af erhvervede talenter. Skolen er derfor en
                        vigtig arena for udvikling af de talentfulde børn. 
                        Klik
                        her og læs mere
                        | 
                     
                    | 
               
             
 
              
                
                    
                       
                        Ny revideret udgave
                        Bogen kan købes på 
                        Akademisk Forlag
                       | 
                      
                         Ole Kyed 
                        De intelligente børn 
                        Bogen giver svar på en række
                        spørgsmål: Hvem er de intelligente børn?
                        Hvad vil det sige at have særlige forudsætninger?
                        Hvordan kommer det til udtryk? Hvilke særlige behov kan
                        børnene have? Og hvordan kan man som forældre og
                        fagfolk håndtere de udfordringer, børnene ofte oplever? 
                        Det hele sættes i perspektiv af ni
                        forældres ærlige beretninger om de vanskeligheder,
                        de har oplevet i forhold til at have et barn med særlige
                        forudsætninger. I denne nye udgave af bogen hører
                        vi også om, hvordan det sidenhen er gået børnene.
                        | 
                     
                    | 
               
             
 
              
                | 
                   Talentudvikling 
                  Der er flere og flere initiativer i støbeskeen,
                  og via DPU og Aarhus Universitet foregår en række
                  tiltag. Se bl.a. alle indlæg fra stor talentkonference
                  sept. 2011. 
                  Klik her og læs mere
                  | 
               
             
 
              
                | 
                   Principper for undervisningsdifferentiering
                  i praksis 
                  Udgivet i Forlaget Dafolo's blad 2010.11.19 
 
                  Undervisningsdifferentiering kan være kompleks, men samtidig
                  bygge på nogle overskuelige og anvende-lige principper
                  i praksis. I denne artikel præsenteres nogle af disse principper,
                  der udspringer af blandt andet Robert Sternbergs intelligensteori
                  og Blooms taksonomi. 
                    Klik her og læs artiklen
                
  | 
               
             
 
              
                | 
                   Kirsten Baltzer og Ole Kyed 
                  Teamets arbejde med talentpleje 
                    |  
                
                   Dafolo Forlag 2008 
                  Bogen behandler følgende emner:
                  Hvad er talent eller usædvanlig dygtighed, og hvem er børnene
                  med særlige forudsætninger? 
                  Der fremlægges forslag til, hvordan
                  teamet kan arbejde med at identificere børn med særlige
                  forudsætninger og dygtige elever. 
                  Hvordan man kan undervise dem, og hvordan
                  man i øvrigt kan arbejde med børnenes behov for
                  intellektuelle udfordringer. 
                  Herunder børn der samtidig har specifikke
                  indlæringsvanskeligheder.
                  | 
               
             
  |